Ergonomie op de werkplek: hoe je productiviteit kan verhogen en gezondheidsrisico's kunt verminderen
Hoe belasten we onze rug het zwaarst? Door recht te staan, veel te wandelen of intensief te sporten? Nee, door te zitten! Als je lang stilzit, kantelt je bekken naar achteren en staat je onderrug bol. Daardoor wordt de belasting van je spieren, gewrichtsbanden en tussenwervelschijven erg hoog.
Zo maak jij werk van een goede zithouding:
Tips om zelf ergonomisch te werken:
1. Sta op en loop rond: Blijf niet de hele dag in dezelfde houding zitten, maar verander regelmatig van houding. Zo kan je jouw muis loslaten als je een document op jouw scherm leest. Of je kan opstaan en rondlopen als je telefoneert. Daarnaast zijn zit-sta werkplekken een goed idee, omdat ze snel hoger kunnen worden gezet zodat je even staand kan werken, waarna ze weer omlaag kunnen worden gebracht zodat je zittend verder kan. Deze positieverandering geeft je tevens een kleine energieprikkel, die ook nog eens die dip om elf uur ’s ochtends en vier uur ’s middags bestrijdt. Een ruimte waarin sommige mensen staand werken en anderen zittend heeft een dynamische sfeer en helpt iedereen onthouden dat ergonomisch werken belangrijk is.
Extra tip: Zet ‘s avonds je bureau hoog, zodat je ‘s ochtends onmiddellijk herinnert wordt aan het staand werken.
2. Word geen zombie: Kijk niet te lang naar jouw scherm. Deskundigen raden aan om maximaal zes uur per dag voor een beeldscherm te zitten, met regelmatige pauzes waarin je andere activiteiten onderneemt – het liefst activiteiten waarvoor je van jouw plek af moet.
3. Blijf bewegen: Zorg ervoor dat je buiten de werktijd ook genoeg beweegt. Je hoeft jezelf niet af te matten in de fitness: een half uur wandelen na het avondeten, traplopen in plaats van de lift nemen en een halte eerder uit de bus stappen dragen allemaal bij aan jouw dagelijkse beweging. Tegenwoordig zijn er ook genoeg sport- en gezondheidsapps die je kunnen helpen door bijvoorbeeld jouw aantal stappen te tellen en een realistisch doel op te stellen om dit aantal te verhogen.
4. Pauzeer op tijd: Neem regelmatig korte pauzes waarbij je jouw bureau verlaat. Integreer deze pauzes in jouw werkritme door bijvoorbeeld even bij een collega langs te gaan in plaats van te e-mailen.
5. Let op jouw houding: Probeer naast een ergonomische opstelling van bureau, stoel en scherm ook zelf op je houding te letten. Rechte rug, voeten plat op de grond, knieën in een hoek van 90°,… Bekijk de e-learning hieronder voor alle info.
6. Luister naar jouw lichaam: Met die kleine pijntjes en klachten probeert jouw lichaam je iets te vertellen. Zoals iedere sportfysiotherapeut zal bevestigen, is de beste behandeling van klachten het voorkomen ervan. En als we de herhaalde inspanning waar ons lichaam iedere dag op kantoor mee te maken krijgt, vergelijken met de inspanning van topatleten is er niet eens zo veel verschil.
7. Luister naar jouw geest: Hetzelfde geldt voor luisteren naar jouw geest. Enthousiasme, een ik-ga-ervoor-mentaliteit en uitdagende deadlines zijn elementen die ons werk leuk maken, maar er zijn grenzen. In de huidige concurrerende, prestatiegerichte cultuur zijn mensen soms bang dat het bespreken van stress of overuren overkomt als een teken van zwakte of ongeschiktheid, terwijl dat niet het geval is. Zoals bij fysieke klachten is het aanpakken of bespreken van stress en andere psychologische druk voordat er een probleem ontstaat juist de beste methode.
8. Drink genoeg water: Net als topatleten, moeten we er allemaal voor zorgen dat we iedere dag genoeg water drinken. ‘Genoeg’ betekent niet per se eindeloos veel liters, zoals sommigen denken. Regelmatig wat slokjes water nemen is genoeg om gehydrateerd te blijven zodat je geen hoofdpijn of andere klachten krijgt.